rfBlog van: 27-08-2025 |
door: Judith Kuipéri |
Hoe twee geschiedenissen bijeen komen |
Eén deel van dit verhaal begint bij een West Afrikaans masker. Veel weten we er niet over. Maar bekend is dat het Yoruba-erfgoed is; een cultuur uit
het gebied dat we tegenwoordig Nigeria noemen. Door wie en wanneer het houten masker gesneden is, wie het in bezit had en welke rol het exact speelde,
is niet bekend. Wat we wel weten is dat het een Kabra-masker is en de voorouders representeert. Het was ongetwijfeld onderdeel van een levendige
cultuur rondom ceremonies.
In dezelfde tijd dat de slavenhandel plaatsvond, begint in Nederland een ander deel van het verhaal bij een Delfts blauwe pronkvaas. Hier weten we een heleboel van. We weten vrij nauwkeurig dat de vaas gemaakt is tussen 1680 en 1686. Bekend is dat hij afkomstig is van ‘Het Jonge Moriaanshooft’, een plateelbakkerij in Delft. Een tekening van het uithangbord van de firma is bewaard gebleven: een glimlachend kopje van een Afrikaanse jongen met een doek om het hoofd te midden van wat aardewerk. De vaas is gemaakt door de Delftenaar Jacob Wemmersz. Hoppesteyn (1626-1671) en is in bezit geweest van vooraanstaande families. In 1920 werd de vaas aangekocht door het toenmalige Museum Boymans en sindsdien is hij onderdeel van de museumcollectie.
In 2011 komen deze twee verhalen samen als Boris van Berkum en Marian Markelo elkaar ontmoeten. Hij neo-kunstenaar, zij winti-priester. Het was de start van een lange hechte samenwerking en vriendschap. Het was Marian Markelo’s missie om de winti-religie van haar voorouders nieuw leven in te blazen en te rehabiliteren. Zij zocht een kunstenaar om dat te realiseren en haar voorouders wezen daarvoor Van Berkum aan. Samen vonden zij een manier om ceremonies ook visueel vorm te geven. In het Afrika Museum kozen zij het Kabra masker uit. Nadat Markelo in een ceremonie van de voorouders toestemming kreeg om dit masker in een nieuwe vorm, een nieuw leven te geven, bracht ze een plengoffer. Het grote Kabra-masker dat Van Berkum daarna maakte, speelt al jaren een belangrijke rol tijdens de jaarlijkse nationale Ketikoti-viering. Van Berkum maakte verder een monumentaal beeld van Mama Aisa (moeder aarde, draagster van alle culturen). Marian Markelo stond er model voor.
Voor het werk Kabra Blauw, combineerde Van Berkum de vorm van het Kabra-masker met de vaasvorm van de 17e-eeuwse Delfts blauwe pronkvaas van ‘Het Jonge Moriaanshooft’. De kleur blauw staat in West Afrika voor de koninklijke lijn en wit staat voor de dood, reinheid en puurheid. Dit neo-kunstwerk verbindt de culturen van Nigeria, via Suriname en Nederland met elkaar: de tradities, de geschiedenis, de esthetiek en de spiritualiteit. Het deksel geeft een gezicht aan de voorouders van de tot slaaf gemaakten. Het gelaat straalt gezag uit, maar ook rust en een positieve blik op de toekomst. De handgeschilderde decoratie is in de Delfts blauwe traditie (links het parsley-patroon, rechts het diamond-patroon). De kunst van Van Berkum is een voortzetting van de sculpturale traditie die met de slavenhandel zo abrupt verbroken is. Hij brengt culturen harmonieus bijeen. Breekbaar porselein, onderdrukte religie, een kwetsbare ceremonieel voorwerp: wat waardevol genoeg was om de zwaarste tegenslagen te doorstaan werd overgeleverd van generatie op generatie, waar men zich op deze wereld dan ook bevindt. Van Berkum gaf er een nieuwe vorm aan. Hij verbindt materie met spiritualiteit, traditie met een nieuwe esthetiek. Hij slaat een brug tussen windstreken en geschiedenissen. De dekselvazen dragen bij aan het herstel van de lange, rode draad die generaties van voorouders, rituelen en culturen van drie continenten met elkaar verbindt.
Van Delft en van West-Afrika naar Amsterdam-Zuid De kinderen van de eigenaar worden actief betrokken in het ritueel. Enthousiast aaien ze een voor een de dekselvazen met de awidja. Een nieuwe generatie in dit huis zal onder het wakend oog van Kabra Blauw, met elkaar opgroeien in verbinding, geluk en welzijn.
Meer lezen: In Rotterdam vindt het Winti bal masqué plaats Wintibalmasque, editie 2025 t.b.a. Beeld masker: |
oudere artikelen: |
27-08-2025 |
Judith Kuipéri |
Hoe twee geschiedenissen bijeen komen |
Lees verder |
31-03-2025 |
Judith Kuipéri |
Art Rotterdam 2025 – impressies |
Lees verder |
16-08-2024 |
Judith Kuipéri |
De vele gezichten van Per Abramsen (1941–2018) |
Lees verder |
02-06-2024 |
Judith Kuipéri |
Je weet niet wat je ziet |
Lees verder |
26-05-2024 |
Judith Kuipéri |
Je weet niet wat je ziet |
Lees verder |
16-05-2024 |
Judith Kuipéri |
Twee van mijn favorieten in Venetië dit jaar: Latent en Cosmonación |
Lees verder |
04-02-2024 |
Judith Kuipéri |
Een vlucht in perfectie |
Lees verder |
06-12-2023 |
Vanessa Jane Phaff |
Solitaire chess |
Lees verder |
06-12-2023 |
Judith Kuipéri |
Interview met Antonie en Louise Ladan |
Lees verder |
19-11-2022 |
Linda Selena Boos |
Een moderne mythe: "Rivier, Boot, Stad" van Edward Clydesdale Thomson, 2022 |
Lees verder |
latest news |
16-09-2025 |
![]() |
Kunstenaars elders / Artists elsewhere |
latest interview: |
03-09-2024 |
![]() |
Linda Selena Boos interviewt Fatima Barznge en Martijn Simons |
latest article: |
27-08-2025 |
![]() |
Judith Kuipéri: Hoe twee geschiedenissen bijeen komen |
contact |
stuur ons een e-mail |
Secretariaat |
Lloydkade 627 3024 WX Rotterdam |
Open: |
alleen op afspraak |
only by appointment |