Zoek op deze site:
     
rfPub contribution - 02-02-2016
 
door: Karlijne Lafort
 
Tjalling Mulder - Stuck on Plaster 2015
 
 

De naakte kunstenaar zit in de hoek van de ruimte. Zijn handen en voeten zijn in grote blokken gips gegoten. Naast hem ligt een homp klei. Met moeite komt de kunstenaar overeind en begint met het verplaatsen van de homp klei. Dit wordt bemoeilijkt door de blokken gips die zijn handen bedekken. Wanneer alle klei in het midden van de ruimte ligt, begint hij met het modelleren van de klei. De frustratie en fysieke inspanning uit de kunstenaar in veelal gepijnigde kreten. Uiteindelijk begint hij de blokken gips aan zijn handen en voeten kapot te slaan.

Het werk Stuck on Plaster (2015) van Tjalling Mulder (1986) laat op een rauwe en onverholen manier de eeuwige strijd van de kunstenaar zien. De strubbeling van de kunstenaar is een thema wat regelmatig te vinden is in de kunst. Van de mythische Pygmalion die jaren ijverde tot zijn vrouwbeeld schoonheid en perfectie ademde, tot Paul Cézanne die ontelbare keren de Mont Sainte-Victoire schilderde, in zijn zoektocht naar de juiste kleurschakeringen. Picasso wist het als geen ander te verwoorden: “La inspiración existe, pero tiene que encontrarte trabajando.” Inspiratie bestaat, maar het moet je vinden wanneer je aan het werk bent. De worsteling van de kunstenaar: de zoektocht naar die eeuwige perfectie. Een essentieel onderdeel van het kunstenaarschap, maar ook een thema wat eindeloos besproken is, en dat misschien wat voorspelbaar is geworden.

u is dit werk van Mulder niet vernieuwend binnen het thema van de strubbeling van de kunstenaar, maar wel treffend. In de video weet Mulder in te zoomen van een universele strijd, naar zijn eigen, persoonlijke strubbeling. Hij toont de kwetsbaarheid van het kunstenaarsbestaan. Deze kwetsbaarheid is niet alleen visueel – hij geeft zich letterlijk bloot – maar ook hoorbaar. De kreten van de kunstenaar zijn ook pijnlijk, tot zoverre dat blijven kijken en luisteren onhoudbaar is geworden. De hardheid van de gipsen blokken en de kwetsbaarheid van het lichaam van Mulder staan in scherp contrast met elkaar, en creëren een spanning die de toeschouwer meteen meezuigt in het werk. Lostrekken van het werk is onmogelijk, de worsteling van de kunstenaar blijft fascineren, gedreven door de wens op een goed einde. De bevrijding van de handen en voeten uit de gipsen blokken is dan ook een welkome bevrijding voor de kunstenaar en de toeschouwer.

Mulder’s oeuvre bestaat voornamelijk uit keramiek. In zijn werk verwerkt Mulder zijn eigen ervaringen, gevoelens en angsten. Ook verhoudt hij zich in zijn eigen werk tot zijn lichaam, zoals in Me, een zelfportret van de kunstenaar, waarbij hij zijn hoofd en vuisten heeft uitgevoerd in keramiek.

Het werk van Tjalling Mulder is te zien tijdens de tentoonstelling SuperLandEscapes, gemaakt in samenwerking met Stadio Makkink & Bey. De tentoonstelling is nog tot en met 6 maart te zien bij ramfoundation.

 
latest news
13-07-2020
laatste nieuws
Kunstenaars elders / Artists elsewhere
 
latest interview:
22-03-2020
freijsen_art_detail
Judith Kuipéri interviewt
Lizan Freijsen en Roeland Merks
 
latest article:
01-08-2020
Tomas Schats: Boijmans Ahoy drive-thru museum
 
contact
stuur ons een e-mail
 
Postadres
Postbus 23021
3001 KA Rotterdam
 
Kamer van Koophandel
41134388
 
IBAN
NL57INGB0006934300
 
Open:
alleen op afspraak
only by appointment
 
anbi