Zoek op deze site:
     
rfBlog van: 02-02-2016
door: Karlijne Lafort
 
Tjalling Mulder - Stuck on Plaster 2015
 

De naakte kunstenaar zit in de hoek van de ruimte. Zijn handen en voeten zijn in grote blokken gips gegoten. Naast hem ligt een homp klei. Met moeite komt de kunstenaar overeind en begint met het verplaatsen van de homp klei. Dit wordt bemoeilijkt door de blokken gips die zijn handen bedekken. Wanneer alle klei in het midden van de ruimte ligt, begint hij met het modelleren van de klei. De frustratie en fysieke inspanning uit de kunstenaar in veelal gepijnigde kreten. Uiteindelijk begint hij de blokken gips aan zijn handen en voeten kapot te slaan.

Het werk Stuck on Plaster (2015) van Tjalling Mulder (1986) laat op een rauwe en onverholen manier de eeuwige strijd van de kunstenaar zien. De strubbeling van de kunstenaar is een thema wat regelmatig te vinden is in de kunst. Van de mythische Pygmalion die jaren ijverde tot zijn vrouwbeeld schoonheid en perfectie ademde, tot Paul Cézanne die ontelbare keren de Mont Sainte-Victoire schilderde, in zijn zoektocht naar de juiste kleurschakeringen. Picasso wist het als geen ander te verwoorden: “La inspiración existe, pero tiene que encontrarte trabajando.” Inspiratie bestaat, maar het moet je vinden wanneer je aan het werk bent. De worsteling van de kunstenaar: de zoektocht naar die eeuwige perfectie. Een essentieel onderdeel van het kunstenaarschap, maar ook een thema wat eindeloos besproken is, en dat misschien wat voorspelbaar is geworden.

u is dit werk van Mulder niet vernieuwend binnen het thema van de strubbeling van de kunstenaar, maar wel treffend. In de video weet Mulder in te zoomen van een universele strijd, naar zijn eigen, persoonlijke strubbeling. Hij toont de kwetsbaarheid van het kunstenaarsbestaan. Deze kwetsbaarheid is niet alleen visueel – hij geeft zich letterlijk bloot – maar ook hoorbaar. De kreten van de kunstenaar zijn ook pijnlijk, tot zoverre dat blijven kijken en luisteren onhoudbaar is geworden. De hardheid van de gipsen blokken en de kwetsbaarheid van het lichaam van Mulder staan in scherp contrast met elkaar, en creëren een spanning die de toeschouwer meteen meezuigt in het werk. Lostrekken van het werk is onmogelijk, de worsteling van de kunstenaar blijft fascineren, gedreven door de wens op een goed einde. De bevrijding van de handen en voeten uit de gipsen blokken is dan ook een welkome bevrijding voor de kunstenaar en de toeschouwer.

Mulder’s oeuvre bestaat voornamelijk uit keramiek. In zijn werk verwerkt Mulder zijn eigen ervaringen, gevoelens en angsten. Ook verhoudt hij zich in zijn eigen werk tot zijn lichaam, zoals in Me, een zelfportret van de kunstenaar, waarbij hij zijn hoofd en vuisten heeft uitgevoerd in keramiek.

Het werk van Tjalling Mulder is te zien tijdens de tentoonstelling SuperLandEscapes, gemaakt in samenwerking met Stadio Makkink & Bey. De tentoonstelling is nog tot en met 6 maart te zien bij ramfoundation.

 
oudere artikelen:
 
10-03-2017
Karlijne Lafort
Pushing Boundaries, Expanding Frontiers - interview met Dirk van Lieshout
 
Lees verder
 
02-02-2016
Karlijne Lafort
Tjalling Mulder - Stuck on Plaster 2015
 
Lees verder
 
27-12-2015
Menno Vuister
Een Oase van Concentratie - een verhandeling van de tentoonstelling Born of Concentration
 
Lees verder
 
06-09-2015
Karlijne Lafort & Menno Vuister
De Route van een Kunstenaar
 
Lees verder
 
latest news
laatste nieuws
11-08-2018
Artists Elsewhere - Aug/Sept
Lees verder
 
agenda
13-05-2017
Marnix de Nijs EXPLODED VIEWS 2.0 te zien in MAN AS A BIRD, GROEP 57TH VENICE BI ...
Lees verder/Read on
28-08-2016
Up Memory Lane II: 1700 uur opening door Marjolijn van den Assem en Karin Arink ...
Lees verder/Read on
01-07-2016
Up Memory Lane I: opening 'Master Fine Art Piet Zwart Institute Graduate Exhibit ...
Lees verder/Read on
 
contact
stuur ons een e-mail
 
Postadres
Postbus 23021
3001 KA Rotterdam
 
Kamer van Koophandel
41134388
 
IBAN
NL57INGB0006934300
 
Open:
alleen op afspraak
only by appointment
 
mondriaanfonds
anbi