rf-Interview 16-02-2020 |
||
Het laatste nieuws: | ||
door: Piet de JongePiet bezoekt kunstenaars die in Rotterdam wonen, maar geboren zijn in het buitenland. Hij legt hen een vaste vragenlijst voor en stelt dezelfde vragen aan de verzamelaar die een werk van hen kocht. Link: |
Kunstenaars elders / Artists elsewhere (lees verder) |
|
Kunstenaar - kunst - verzamelaar |
||
"" - Atelier van Efrat Zehavi |
Andere interviews:
|
|
Kunstenaar: |
Efrat Zehavi |
Efrat Zehavi is geboren in 1974 in Haifa, Israël. Na een opleiding in Jerusalem zet zij haar studie voort aan het Piet Zwart Instituut. Voor het Stedelijk Museum Schiedam ontwikkelt zij het project mOTHER waarin ze met bezoekers in gesprek ging over hun moeder. Zehavi gebruikte de verhalen voor een serie mythische moederbeelden. In 2017 publiceert ze een kunstenaarsboek in een luxe tijdschriftvorm: ANONYMOUS GLOSSY met faux advertenties en portretten van Rotterdammers die vertellen over hun ervaringen en verlangens. Vanaf eind februari is haar werk te zien op de mediawand in Theater Rotterdam. (27 februari t/m 26 maart) |
Wie is je favoriete kunstenaar? |
De eerste naam die bij me opkomt is Francis Bacon. Hij heeft een enorme invloed op me. Bacon is inspiratie en castratie. In 1996 heb ik een grote Bacon tentoonstelling gezien in Parijs. Ik was zo onder de indruk om het werk in het echt te zien dat ik besloten heb om niet meer te schilderen. Ik citeer hem heel veel, ik lees graag zijn interviews met David Sylvester. Die hebben me nog meer geïnspireerd dan zijn schilderijen. Er zijn maar weinig kunstenaars die zo mooi kunnen verwoorden hoe hun manier van werken is. Wat hij doet ‘goes into the nervous system’. Dat wil ik ook, mijn werk moet eerst door de zenuwen gaan, het moet een lichamelijk gevoel zijn. Daarna moet je ook het idee en het concept begrijpen. Ook Rembrandt is heel belangrijk voor me. Een paar jaar geleden heb ik De Oude Rembrandt in het Rijksmuseum gezien. Dat was een geweldig goede tentoonstelling, ik zie nog altijd de zalen voor me, de gezichten en de kleuren. Het was een totaal fysieke ervaring. Nu ben ik net naar de tentoonstelling Velasquez/Rembrandt geweest. Velasquez is zonder twijfel een geniale kunstenaar maar die schilderijen deden me niets; bij Rembrandt voel ik emoties in mijn lichaam. Ik kan niet uitleggen maar wat ik bij hem voel, het gaat direct naar wat ik mijn ‘reptielenbrein’ noem. Onze hersenen zijn verdeeld in drie stukken. Het reptielenbrein is het oudste deel daarvan, het regelt onze ademhaling en ons hart, alle fysieke dingen, nog voordat je kunt denken of reageren. |
Wat is je favoriete kunstwerk? |
Bij Bacon zijn het niet de portretten maar de triptieken. Het zijn voor mij theatrale stukken. Er is één die altijd blijft hangen: Scènes met een paraplu en een spiegel. (Triptych 1974-1977, red.) Een paar weken geleden zag ik opnieuw De Joodse Bruid van Rembrandt. Als het mij lukt om één keer in mijn carrière zo’n emotie kan pakken in een beeld, dan zou ik heel blij zijn. Je ziet dat ze bijna huilt maar je weet niet waarom. En die handen die elkaar raken: weer zo’n fysiek gevoel, dat zegt zoveel. |
Wat is je favoriete museum? |
In Nederland is dat het Bonnefantenmuseum, daar heb ik prachtige exposities gezien. Het is de keuze van wat ze daar laten zien. Dat spreekt me heel erg aan. Grayson Perry vond ik heel goed. Nu heb ik daar net Paloma Varga Weisz: Bumped Body gezien. |
|
Hoe heb je jouw verzamelaars leren kennen? |
Ik zat op een plek waar je niet van zou verwachten dat je daar verzamelaars tegenkomt. Het was in De Gorzen, een wijk in Schiedam. Het is eigenlijk een achterbuurt. Ik had daar een maand lang een atelier in slooppand. Ik heb er portretten gemaakt van bewoners uit de omgeving. Daar heb ik Myrthel ontmoet, zij ontwierp kleding voor een Israëlische danseres die daar ook in een atelier zat. Toen heb ik een portret van Myrthel gemaakt. Het was heel toevallig. Later was een tentoonstelling in Schiedam met mijn werk. Daar hebben zij en haar man een werk van mij gekocht. Ze heeft niet haar eigen portret gekocht. Het gebeurt bijna nooit dat mensen hun eigen portret kopen. Ik maak wel een portretten in opdracht maar dat iets anders dan een performance waarvoor ik beelden maak. Die objecten bied ik eigenlijk nooit te koop aan. Voor mij is het gesprek en de ontmoeting belangrijker. En ook de vrijheid om een lelijk portret te maken. Dat heb ik geleerd van Francis Bacon. Hij heeft altijd van foto’s gewerkt, nooit met levende personen. Hij legt dat uit in een interview: zijn manier van werken is heel agressief. Niemand wil zien wat hij doet met het gezicht. Tijdens een performance van mij zien mensen natuurlijk wat ik doe. Ze zitten tegenover mij dus ze maken het proces mee. Ze kijken tegen de achterkant aan. Het is best spannend wanneer ik zo’n geboetseerde kop omdraai. |
Wat is je opleiding? |
Ik heb vier jaar in Jerusalem gestudeerd. Ik heb mijn BA gehaald aan de Bezalel Academie. Dat was fine arts, we hoefden geen richting te kiezen. Ik heb die jaren van alles gedaan: schilderen, beeldhouwen, fotografie. In 2001 ben ik naar Rotterdam gekomen om te studeren aan het Piet Zwart Instituut. |
Wat wil je op korte termijn realiseren? |
Ik zit nu in een soort tussenfase. Ik ben erg op zoek naar hoe ik verder wil. Ik wil heel graag groter werken. De portretten die ik maak zijn een soort poppenformaat. Ik heb ook heel erg veel zin om meer fysiek te werken, een echte lichamelijke inspanning te moeten doen. Maar ik ben vooral op zoek naar iets dat sterke emoties oproept. Ik heb daar nog geen oplossing voor. Misschien wordt het een combinatie van tekst en beeld. Misschien wordt het wel een boek of een film. Ik ben ook heel erg met mythologie bezig. Geen realistische beelden maar meer fantasie, een combinatie van dier en mens. Ik zoek naar de dierlijke emoties bij de mens. Hoe kan ik dat laten zien? |
Waar kijk je naar uit op het gebied van de kunst? |
In het Bonnefantenmuseum komt binnenkort een grote tentoonstelling van Mark Manders. Daar ben ik heel benieuwd naar. Maar ik zou heel graag een grote Matthew Barney expositie willen zien. Ik heb een paar jaar geleden een hele lang film van hem gezien, zes uur film, een opera, daar was ik heel erg van onder de indruk. Zoiets zou ik graag weer zien. |
Wat betekent Rotterdam voor je? |
Toen ik naar het Piet Zwart Instituut ging wist ik helemaal niets van Rotterdam maar toen ik eenmaal hier was, realiseerde ik me hoe on-Nederlands deze stad is. Ik was onder de indruk van de enorme diversiteit. Alles wat ik nu doe heb ik dankzij Rotterdam kunnen doen, zoals het portretten-project. De ontmoetingen met mensen uit Rotterdam hebben voor mij letterlijk en figuurlijk grenzen geopend. Ik kwam uit Israël van achter de betonnen muren, ik was bang voor terreur en heel erg in mezelf gekeerd. Rotterdam heeft mijn hart geopend en ik heb mijn angst kunnen overwinnen. Rotterdam is voor mij een reddingstad. Ik ben geen vluchteling maar de stad heeft mijn leven gered en me mentaal gelukkig gemaakt. Ik blijf hier wonen, tenminste als hier geen fascist aan de macht komt. |
Links: |
Anonymous Glossy |
Museum of Subjetive Science |
Mediawand |